- Volkswagen og Mobileye udvikler sammen nye automatiserede kørefunktioner til serieproduktion
-
Mobileye leverer teknologier baseret på Mobileye SuperVisionTM og Mobileye Chauffeur-platforme
- Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche vil bruge disse innovationer til hurtigt at introducere nye, førerassistentsystemer til deres modelporteføljer
- Mobileye klar til at levere yderligere teknologikomponenter til selvkørende biler til Volkswagen Erhvervsbiler
Volkswagen Group ser frem til yderligere strategisk samarbejde og fremskynder markant udvikling inden for automatiseret og autonom kørsel. Nu intensiverer Volkswagen sit partnerskab med Mobileye inden for automatiseret kørsel. Sammen vil de to virksomheder udvikle nye automatiserede kørselsfunktioner til serieproduktion. Mobileye skal levere teknologier til delvist og højautomatiseret kørsel baseret på sine Mobileye SuperVision- og Mobileye Chauffeur-platforme. I fremtiden vil Volkswagen-koncernens mærker Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche bruge disse teknologier til hurtigt at introducere nye premium-orienterede assistentfunktioner til deres modeller på tværs af drivlinjetyper. Disse omfatter avancerede assistentsystemer til motorvejs- og bykørsel, såsom automatisk overhaling på flersporede motorveje i tilladte områder og forhold, samt automatisk stop ved rødt lys og stopskilte og i kryds og rundkørsler. Derudover skal Mobileye levere yderligere teknologikomponenter til automatiseret kørsel til Volkswagen Erhvervsbiler. På lang sigt stiler Volkswagen Group efter at benytte sit eget komplette in-house- system, der omfatter partnerskaber med Bosch og Qualcomm samt med Horizon Robotics i Kina. Alle førerassistentsystemer skal baseres på softwarearkitekturer, der er udviklet af Volkswagens Cariad-selskab.
"Vores mål er at tilbyde vores kunder over hele verden fremragende produkter med banebrydende teknologi," siger Oliver Blume, administrerende direktør for Volkswagen Group og Porsche AG. "Nye automatiserede kørefunktioner vil øge bekvemmeligheden og sikkerheden betydeligt. Disse funktioner, som vil blive skræddersyet til vores mærker og produkter, vil gøre hver tur til en personlig, individuel oplevelse. I Mobileye har vi endnu en førsteklasses partner, som vi kan forme fremtidens mobilitet sammen med."
Volkswagen Group og Mobileye har samarbejdet om avancerede førerassistentsystemer i nogen tid. I fremtiden vil Mobileye også levere teknologier til kørefunktioner med forbedrede niveau 2-funktioner ("delvist automatiseret kørsel") inden for Volkswagen-koncernen . Når sådanne funktioner vil være tilgængelige og underlagt dets operationelle designdomæne, vil førerne få lov til at fjerne hænderne fra rattet, men skal forblive opmærksomme på trafikken og klar til at gribe ind når som helst. Derudover samarbejder Volkswagen med Mobileye om niveau 3-funktioner ("højautomatiseret kørsel"). På dette niveau vil køretøjet midlertidigt kunne overtage kørselsopgaver i bestemte områder, og føreren af bilen er ikke forpligtet til at overvåge systemet kontinuerligt.
Volkswagen og Mobileye udvikler i fællesskab disse teknologier til systemer på tværs af mærker.
Derudover vil Mobileye også tilbyde visse produktionsklare funktioner til den nye E3 1.2 premium-orienterede softwarearkitektur. Denne nye arkitektur administreres af Cariad og vil gradvist blive implementeret inden for gruppen af Audi, Bentley, Lamborghini og Porsche. Som en del af deres produktstrategi beslutter mærkerne den specifikke implementering af systemerne og skræddersyr dem til en mærkespecifik køreoplevelse.
Desuden skal Mobileye forsyne Volkswagen Erhvervsbiler med software og hardware for at opnå niveau 4 ("fuldautomatisk kørsel"). Volkswagen ADMT, et datterselskab i Volkswagen-koncernen, vil implementere disse komponenter i fuldt elektriske udviklingsplatforme baseret på Volkswagen ID. Buzz. Målet med Volkswagen ADMT er at udvikle selvkørende ID. Buzz’er til serieproduktion med mobilitets- og transporttjenester for øje.
"Vi er stolte af at arbejde tæt sammen med Volkswagen Group for at gøre fremtidens kørsel sikrere, mere automatiseret og mere givende," siger professor Amnon Shashua, administrerende direktør for Mobileye. "Gennem disse programmer ser vi Volkswagen Group føre an i branchen ved at lægge AI-drevet avanceret førerassistentteknologi i hænderne på forbrugere globalt og udvikle nye tjenester med autonome køretøjer."
Volkswagen Group skærper sin udviklingsstrategi for førerassistentsystemer
Volkswagen præciserer yderligere fordelingen af udviklingsopgaver for førerassistentsystemer mellem intern innovation og samarbejde om den nye software E3 1.2 og E3 2.0-arkitektur. Dette vil strømline processer og reducere kompleksiteten. Med strategiske partnere som Mobileye fremskynder Volkswagen Group den hurtige levering af den premium-orienterede E3 1.2-arkitektur, mens koncernen på lang sigt vil benytte sin egen komplette in-house ("stack") til automatiseret kørsel på tværs af alle mærker.
Med hensyn til den fremtidige E3 2.0-arkitektur planlægger Volkswagen-koncernen at gå videre og konsolidere sine ressourcer og udviklingsansvar inden for softwarevirksomheden Cariad. Sammen med Bosch sigter Cariad mod at udvikle koncernens eget komplette system. Dette system vil blive integreret i den fremtidige fuldt elektriske, fuldt digitale og meget skalerbare mekatronik koncern-platform, Scalable Systems Platform (SSP).
"Vi skærper vores udviklingsstrategi for førerassistentsystemer samtidig med, at vi skærper vores kundefokus. Vi koncentrerer os om at levere hurtigt og pålideligt," siger Michael Steiner, chef for forskning og udvikling i Volkswagen-koncernen og medlem af direktionen med ansvar for forskning og udvikling hos Porsche AG.
Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk